top of page

תודה!

"דמבו" - ביקורת סרט

עודכן: 30 באוג׳ 2023

גרסת 2019 של "דמבו" מהווה את סרט הילדים המושלם: צבעוני להפליא, מלא קסם, גדוש באקשן וירטואוזי, עשיר בסטים יפהפיים ומפוארים ויש בו גם הרבה (מדי) מסרים חינוכיים, רלוונטיים ומרגשים.

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


מעבר לכך, יש בו גם את היצור הכי חמוד שנראה על המסך מזה זמן רב – דמבו הפיל המעופף, שנוצר כולו באפקטים דיגיטליים אך נראה כל-כך אמיתי, ממיס וכובש את הלב בכל רגע שלו על המסך.


עם זאת, "דמבו" 2019 הוא סרט חביב לקהל המבוגר. התסריט שלו, אותו כתב ארן קרוגר ("הצלצול", "הרוח במעטפת", וסרטי "רובוטריקים"), נמנע מפיתוח דמויות, עמוס מדי רעיונית ופשוט מנסה לגעת ביותר מדי תחומים.


בין השאר, הסרט רוצה לדון על הקשר בין אם לצאצאיה, האכזריות בעסקי השעשועים, ניצול האדם את הטבע, מציצנות, ראיית העולם של ילדים לעומת זו של מבוגרים וכמובן היחס לשונה, המוזר והאחר בחברה. ריבוי הנושאים מונע מהסרט להתמקד ולדון ברצינות על נושא עיקרי והכל נשאר מפוזר ושטחי.


כמו-כן, הסרט שונה מאוד מהמקור המצויר הקלאסי והקצר, והדגש בו הוא הרבה יותר על בני האדם. חוץ מהפילון החמוד אין יותר מדי חיות ואם יש – הן כלל לא מדברות. כתוצאה מכך, זוהי אחריותם של השחקנים להחזיק את הסרט – חלקם מגלמים דמויות יבשות, אך יש כמה שזוכים לפיתוח לא רע.

מתוך "דמבו" | צילום: באדיבות פורום פילם
מתוך "דמבו" | צילום: באדיבות פורום פילם

כך למשל, קולין פארל ואווה גרין מתבזבזים בתפקידיהם. לעומתם, דני דה ויטו מעולה וחינני בתפקידו כמנהל הקרקס, מייקל קיטון אחלה כנבל התורן רודף הבצע וצמד הילדים פינלי הובינס וניקו פארקר מהווים יחד עם דמבו את מקור האמפתיה המרכזי. גם אלן ארקין מוצלח בהופעת האורח שלו, שתפורה בדיוק עליו.


למען האמת, הסרט הזה מתבשל לי בראש כבר שלושה ימים וככל שאני חושב עליו הפגמים שלו נסלחים בעיני. יש חסרונות נוספים, בהם עריכה תמוהה ומהירה מדי בתחילתו ורגעים מספר בהם חלק מהשחקנים מזייפים, אך רוב המגרעות מינוריות לעומת הלב שיש ליצירה הזו.


להגיד ש"דמבו" 2019 לא מרגש או חסר נשמה, כמו שכבר ראיתי בכמה ביקורות אחרות – זה פשוט לא נכון. יש בסרט הזה המון קסם, המון המון. סצנת הסיום שלו לבדה היא כולה רגש טהור. ואם הייתי ילד אני בטוח שהייתי עף על "דמבו" לחלוטין.

אז כן, התסריט בעייתי, המסרים מבולגנים, הדמויות המשמעותיות של אווה גרין וקולין פארל מעפנות וטים ברטון לא מכניס יותר מדי מעצמו ומשמש בעיקר כבובה של דיסני ליצירת תוצר קולנועי לכל המשפחה.


אפשר לכעוס (ובצדק) על בחירת הפרויקטים של ברטון, שמבמאי בעל חזון הפך בשנים האחרונות למריונטה. אבל וואלה, כסרט לכל המשפחה, מה שהוא יצר פה חביב מאוד.


דירוג סופי: 70 בקולנוע.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page