top of page

תודה!

לא עוד סיפור מקור: 15 שנה ל"באטמן מתחיל"

עודכן: 30 ביוני 2023

"באטמן מתחיל" עלה לאקרנים השבוע לפני 15 שנה וחשיבותו לז'אנר הקומיקס הייתה ועודנה עצומה.

מתוך "באטמן מתחיל" | צילום: באדיבות Warners Bros
מתוך "באטמן מתחיל" | צילום: באדיבות Warners Bros

בלעדיו, למשל, לא היינו מקבלים את "האביר האפל", "איש הפלדה", "לוגאן", "ג'וקר" ואולי אפילו את סרטי היקום הקולנועי של מארוול, שניתן לראותם כתגובת נגד. לכבוד ציון הדרך ההיסטורי, קבלו חמישה ציטוטים מהסרט שהפך את הבמאי-תסריטאי כריסטופר נולאן לתופעה ולצדם ובהתאם לרוחם – קצת על מאוחרי הקלעים בהפקה המרתקת. אלוהים, אחרי הכל, נמצא בפרטים הקטנים.

"זה לא מי שאני מתחת [למסכה], אלא מה שאני עושה שמגדיר אותי"

כריסטיאן בייל איבד את קולו שלוש פעמים במהלך הצילומים, לאחר ניסיונתיו לשנות אותו ולעצב את קולו המיוחד כאיש העטלף. לא זו בלבד, הוא גם ביצע כמעט את כל הפעלולים שלו בעצמו, ללא צורך בכפיל, למעט הצילומים בבאטמוביל. אם לא די בכך, עם ליהוקו לתפקיד בייל היה בתת-משקל לאור הופעתו בסרט "המכונאי". נולאן ביקש ממנו להפוך ל"גדול ככל שיכול" ולאחר משטר דיאטה ואימונים קפדני שנמשך חצי שנה, הוא הגיע למשקל סופי של 90 ק"ג.

"למה אנחנו נופלים? -כדי שנלמד להרים את עצמנו"

אחרי מספר שנים לא ממש מוצלחות עבורם, "באטמן מתחיל" עורר השראה במפיקי סרטי ג'יימס בונד, מייקל וילסון וברברה ברוקולי, ועודד אותם לאתחל את הזיכיון. כתוצאה מכך, דמותו של בונד הומצאה מחדש, בצורה אפלה וריאליסטית יותר, עם "קזינו רויאל" שעלה לאקרנים ב-2006. כמה שנים לאחר מכן הגיע "סקייפול", שבאמת טרף את כל הקלפים.

מתוך "באטמן מתחיל" | צילום: באדיבות Warners Bros
מתוך "באטמן מתחיל" | צילום: באדיבות Warners Bros
"אם אתה הופך את עצמך ליותר מסתם אדם, אם אתה מקדיש את עצמך לרעיון ואם הם לא יכולים לעצור בעדך, אתה הופך למשהו אחר לגמרי. אגדה, מר וויין"

לפני שהצילומים החלו, נולאן הזמין את כל צוות הסרט להקרנה פרטית של "בלייד ראנר". כשהסרט נגמר הוא אמר להם: "ככה אנחנו הולכים לעשות את באטמן". כהשפעה נוספת, נולאן ציין גם את "אקס-מן" של בריאן סינגר ואפילו את "כל אנשי הנשיא", ממנו שאב את ההשראה להעלמויותיו הפתאומיות של איש העטלף לאחר שיחותיו. לאורך ההפקה, נולאן גם החליט שלא תהיה יחידת צילום שנייה (דבר מקובל בהפקות גדולות) ובמשך כל 129 ימי הצילום פיקח אישית על כל צילומי הסרט.

"מה אתה לעזאזל? -אני באטמן!"

במהלך הצילומים, על דלת הקרונוע (קרוואן) של כריסטיאן בייל לא נכתב שמו ובמקום היה כתוב: "ברוס וויין". כמו-כן, ביום הצילומים הראשון בייל אפילו נשאר בחליפתו של איש העטלף כל היום, במאמץ להתרגל אליה. עם הזמן הוא פיתח שנאה עזה לאותה חליפה, שהייתה נורא לא נוחה, אך לדבריו בשל כך היא סייעה לו להיכנס למצב רוח הנכון לתפקיד. פרט בונוס: האנס זימר קרא לכל מנגינה בפסקול על שם עטלף מסוג אחר; חיבור האותיות הראשונות במנגינות 4-9 ("Barbastella", "Artibeus", "Tadarida", "Macrotus", "Antrozous", "Nycteris") ייצור את המילה "Batman".

מתוך "באטמן מתחיל" | צילום: באדיבות Warners Bros
מתוך "באטמן מתחיל" | צילום: באדיבות Warners Bros
"מעולם לא אמרתי לך תודה -ולעולם לא תצטרך"

הית' לדג'ר היה אחד המועמדים לגלם את באטמן בשלבי הפיתוח המוקדמים של הסרט, לפני שהוא ונולאן הסכימו שהוא פשוט לא מתאים לתפקיד. קצת לאחר מכן, הוא לוהק כמובן לתפקידו הפנומנלי כג'וקר, עליו זכה לאחר פטירתו בפרס האוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר. למרבה הצער, לאור מותו הטרגי, עולם הקולנוע אף פעם לא זכה בהזדמנות להודות לו.


חודשיים בלבד לפני שהלך לעולמו, בריאיון עמו ל-The Telegraph, אמר לדג'ר: "מעולם לא היה לי כסף והייתי מאוד שמח בלעדיו. כשאמות, הכסף שלי לא יבוא איתי. הסרטים שלי ימשיכו לחיות – כדי שאנשים יוכלו לשפוט מה הייתי כאדם. אני רק רוצה להישאר סקרן".


ואכן, המורשת שלו ושל טרילוגיית האביר האפל חיה, קיימת ובועטת ממש עד היום.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page