top of page

תודה!

מדע בדיוני למופת: 5 שנים ל"המפגש" של דני וילנב

עודכן: 2 בפבר׳

היום לפני חמש שנים עלה בבתי הקולנוע "המפגש" של דני וילנב, שהחל מאז למצב את עצמו כאחד היוצרים המרתקים והמסקרנים בז'אנר המדע הבדיוני. עכשיו כשסרטו החדש "חולית" מאחורינו, זהו זמן טוב לחזור מעט אחורה בזמן.

מתוך "המפגש" | צילום: באדיבות Paramount Pictures
מתוך "המפגש" | צילום: באדיבות Paramount Pictures

בא לכם לזכות בכרטיסים זוגיים לסרטים במתנה? בואו לאינסטגרם שלנו!


דני וילנב גבירותיי ורבותיי, דני פאקינג וילנב. אם יש יוצר שממש פרץ לתודעה בעשור האחרון – ולחלוטין ראוי לכל השבחים האפשריים – זה הבמאי-תסריטאי הקנדי-צרפתי הנפלא.


לא-פחות משישה סרטים ביים וילנב בעשר השנים החולפות, ואיכשהו כל אחד מהם ייחודי, מרתק ומוצלח בדרכו: אחרי האישה ששרה (Incendies) עליו הועמד לפרס אוסקר לסרט הזר ב-2011, עבר הקולנוען המבטיח להוליווד. בשנת 2013 הוא ביים את אויב (Enemy) המטריד והלא מספיק מוערך ואת אסירים הקשה והנהדר, עמו החל לבנות לעצמו שם עולמי. שנתיים לאחר מכן – באופן פשוט סנסציוני – וילנב אשכרה ביים שנה אחר שנה אחר שנה את סיקאריו, המפגש ובלייד ראנר 2049 – שלושה מהסרטים החזקים של השנים האחרונות.

כמי שה-DNA הקולנועי שלו מושתת על מדע-בדיוני, מסתורין וסרטי מיינדפאק – המפגש הוא עבורי שיא השיאים של וילנב עד עתה. סרט שמתמודד עם שאלות גדולות, עצומות, קוסמיות ויש שיאמרו רוחניות – על חיים תבוניים מחוץ לכדור הארץ ויכולתה של האנושות לתקשר עמם – אך באותה נשימה נוגע גם בסוגיות ארציות. כאלו שבוחנות התמודדות עם אובדן, יחסים בין-אישיים ויכולת השפעתו של הפרט, הלכאורה קטן וחסר אמצעים וחשיבות, על המין האנושי כולו.

יצירה מפעימה על שפה ותקשורת וחשיבותן. איימי אדמס מתוך "המפגש" | באדיבות פאראמונט
יצירה מפעימה על שפה ותקשורת וחשיבותן. איימי אדמס מתוך "המפגש" | באדיבות פאראמונט

בשונה מסרטים רבים בסוגה הקולנועית הזו, שמעדיפים אקשן, פיצוצים וכאוס שטותי על פני התייחסות לקהל בצורה קצת יותר חכמה, המפגש מציע מגע ריאליסטי ומציאותי עם חוצנים ומיד מציף שני רעיונות בסיסיים ומעוררי-מחשבה. ראשית, הוא לא מציג את החייזרים כמי שישר מגיעים להשמיד את כדור הארץ, אלא מתייחס אליהם כיישויות אינטליגנטיות לכל דבר – עם מטרות מורכבות ומהותיות. שנית, הוא מעלה את עניין התקשורת: אם חייזרים אכן יגיעו לכדור הארץ יום אחד, איך בכלל נוכל לתקשר עמם? הרי מן הסתם הם לא ידברו אנגלית, עברית או כל שפה אחרת מרחבי הגלובוס.

בשלב זה נכנסת לתמונה איימי אדמס המדהימה – שבמאמר מוסגר, אם הייתי צריך לדרג את חמש שחקניות העשור שלי, היא הייתה לגמרי שם בטופ יחד עם אמה סטון, שרליז ת'רון, קייט בלאנשט וטילדה סווינטון. הפעם מגלמת אדמס בלשנית, חוקרת שפות שכישוריה נצרכים כדי להבין את כוונותיהם של הפולשים מן החלל. בהופעות מינוריות, מלווים אותה ג'רמי רנר, פורסט וויטאקר ומייקל סטולברג, אבל יותר מכל מדובר בסרט שלה: גיבורה הומנית, נוגעת ללב, ערכית וטרגית נורא, שתענוג לעקוב אחריה ולחשוף את סודות הסיפור יחד איתה.


ארבע פעמים הועמדה אדמס לאוסקר בעשור האחרון (על פייטר, המאסטר, חלום אמריקאי וסגן הנשיא), אבל דווקא הופעתה הסנטימנטלית, המעודנת והמפעימה בסרט הנוכחי התפספסה. תמוה איך בין שמונה מועמדויות של המפגש – ביניהן גם לסרט הטוב ביותר, לבימוי, לתסריט המעובד ולצילום – דווקא מי שהיא הלב הפועם והמדמם של היצירה נותרה בחוץ. זו תעלומה גדולה כמעט כמו העובדה שעד היום, אחרי שש מועמדויות, אדמס עוד לא קטפה ולו פרס אוסקר אחד – ולעזאזל, הגיע הזמן.

פשוט שחקנית אדירה. איימי אדמס מתוך "המפגש" | באדיבות פאראמונט
פשוט שחקנית אדירה. איימי אדמס מתוך "המפגש" | באדיבות פאראמונט

כך או אחרת, המפגש הוא יצירת מופת מבריקה, מרגשת עד דמעות ומהפנטת ביופיה. אם זה הפסקול המיוחד כתמיד של יוהן יוהנסון המנוח והשימוש הקולע בנעימה המלנכולית On the Nature of Daylight של מקס ריכטר או אם זו הסינמטוגרפיה עוצרת הנשימה. אם זו ההתבססות על חומר המקור של טד צ'יאנג או אם אלו התמות המרובדות שנחקרות ביסודיות ובכובד ראש מעורר השתאות, בדרך וילנב לא שוכח דבר אחד: המרכיב האנושי.

כי כמו מובילי ז'אנר המדע הבדיוני לדורותיו –מלייס, לאנג, ספילברג, סקוט, לוקאס, קמרון, האחיות וצ'אוסקי, נולאן וכמובן טרקובסקי וקובריק – וילנב יודע שבסופו של דבר הכל חוזר אלינו, בני האדם שחיים על כוכב הלכת האבסורדי הזה. לנו היכולת להשפיע על עתידו ולנו תעצומות הנפש להכריע הכרעות הרות גודל, לפעמים גם במחיר היקר מכל.


פורסם במקור כחלק ממצעד סרטי העשור של מאה בקולנוע, שעלה בסוף שנת 2019.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page