top of page

תודה!

"אינטליגנציה מלאכותית" - 20 שנה לסרטו האיקוני של ספילברג

עודכן: 24 בפבר׳

היום לפני 20 שנה עלה לאקרנים "אינטליגנציה מלאכותית" – סיפור פינוקיו עתידני, בבימויו של סטיבן ספילברג, שתהליך העשייה שלו מסקרן לא פחות מהיצירה הסופית עצמה.

מתוך "אינטליגנציה מלאכותית" | צילום: באדיבות Warner Bros
מתוך "אינטליגנציה מלאכותית" | צילום: באדיבות Warner Bros

להטבות בלעדיות, כרטיסים במתנה ועוד הפתעות: הצטרפו לאינסטגרם שלנו! 


הכל התחיל עם סטנלי קובריק. הוא ניסה לפתח את התסריט לסרט זמן רב, אך האמין שאין לו את הרוך, היכולת להציג סיפור לילדים ובכלל הכישורים ההכרחיים כדי לביימו, וביקש מחברו הטוב סטיבן שיעשה כן. ספילברג מצדו סירב תחילה, באמונה שלמה שקובריק כן צריך לעשות זאת, וכך החל לו פינג-פונג בין הבמאים עד שספילברג לבסוף שוכנע.


ואכן, אם צפיתם בסרט, ודאי ידוע לכם שהוא מתברר עד מהרה כהכלאה ברורה בין סגנונם של שני היוצרים הדגולים. בסצנות מסוימות הוא נראה כמו "2001: אודיסיאה בחלל" ובאחרות כמו סרט ספילברג חמוד, מתוק ואפלולי לילדים. זה שילוב מוזר ומנוגד והוא גרם לרבים לתהות: מה היה רעיון של ספילברג ומה של קובריק? מי מהשניים הטביע את חותמו יותר מהאחר?


שאלות מוצדקות, ללא ספק, שחלק מהותי מהתשובות להן ניתן בעיקר לשער. סוף הסרט למשל, שעורר חמתם של רבים, יוחס תחילה לספילברג ועל-פי הסברה הרווחת הוא היה בגדר רעיון לא מוצלח שלו. אלא שבראיון עמו, הוא הבהיר במפתיע כי פעל לפי רעיונו המקורי של קובריק.

אך אולי כל ההתעסקות מאחורי הקלעים – מסקרנת, מרתקת ומעשירה ככל שתהיה – אולי היא למעשה משנית בחשיבותה. יתכן יותר שהעובדה שהיום, עשרים שנים אחרי שיצא, אנו יכולים לצפות בדבר הכי קרוב לשיתוף פעולה בין שניים מהטיטאנים של הקולנוע לדורותיו – זה הדבר המרכזי והחשוב כאן. זו זכות גדולה שלמרבה הצער לא עלתה בידו של קובריק, שנפטר כשנה לפני שהחלו הצילומים.


"אינטליגנציה מלאכותית" הוא מסע פיוצ'ריסטי יפה, מרגש ופעמים רבות אף מהפנט, בן שעתיים וחצי. לקראת אמצעו, הוא משנה כיוון ונרטיב בצורה מוחלטת ויהיה אף נכון להגיד שהוא סובל ממספר קטעים מתים וחסרי-פואנטה. למרות זאת, ההיבטים הפילוסופיים והמחשבה שהוא מעורר – גם אם לא באופן הכי חד ומלוטש או קובריקי-מסורתי – אלו הופכים אותו לצפיית חובה עבור כל חובב קולנוע. בן הכלאיים היחיד, הראשון והאחרון של שני הענקים: של ספילברג ושל קובריק.

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

bottom of page