top of page

תודה!

"אווטאר: דרכם של המים" הכניס יותר ממיליארד דולר בהקרנות תלת-ממד

עודכן: 27 ביולי 2023

"אווטאר: דרכם של המים" כבר ניצב במקום השישי מבין הסרטים המכניסים ביותר בכל הזמנים, כשהוא עוקף את "ספיידרמן: אין דרך הביתה ונושק ל-2 מיליארד דולר. בסין: 99% מהכרטיסים שנמכרו היו להקרנות תלת-ממד.

מתוך "אווטאר: דרכם של המים" | צילום: באדיבות פורום פילם
מתוך "אווטאר: דרכם של המים" | צילום: באדיבות פורום פילם

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


תנחומיי לכל מי שהעזו להמר נגד ג'יימס קמרון, כי בשלב הזה כבר ברור שהוא ממשיך לשבור-שיאים. עם אווטאר: דרכם של המים (Avatar: The Way Of Water) ליוצר הסרטים שוברי הקופות יש עוד להיט בידיים.


חמישה שבועות לצאתו בבתי הקולנוע, והסרט כבר עקף רשמית את ספיידרמן: אין דרך הביתה כסרט השישי המכניס ביותר בכל הזמנים, עם הכנסות של כ-1.928 מיליארד דולר ברחבי העולם. רק לפני כמה שבועות, מומחים דנו בכלל בשאלה אם הסרט בכלל יצליח להרוויח ביחס לתקציבו.


זו הייתה שאלה הוגנת כמובן: עם תקציב שמוערך בכ-460 מיליון דולר, דרכם של המים היה מקרה מאוד מיוחד. אם לוקחים בחשבון את עלויות השיווק וההפצה, הסרט עדיין לא היה רווחי גם אחרי שחצה את רף מיליארד הדולר. אבל המספר הזה הוא עכשיו חלק מספרי ההיסטוריה, בעוד הסיקוול כבר שוחה הרבה מעבר ל-1.4 מיליארד הדולר המוערכים שהוא צריך כדי לכסות את העלויות.

אז מה מסביר את ההצלחה האדירה הזו? החזרה המיוחלת לפנדורה? ההבטחה לאפקטים יקרים מאוד? הפיתוי בשמו של ג'יימס קמרון? מפה-לאוזן חזק? או אולי רק ההבטחה לבלות עם לווייתני חלל ענקיים וחביבים? התשובה היא כל כנראה כל האמור לעיל, עם קצת סיוע חיצוני: מסתבר שצופי הסרטים ברחבי העולם נלהבים להרכיב שוב משקפי תלת-ממד ממותגים של RealD.


על פי נתונים של קומסקור (Comscore) וחברת פורמט התלת מימד RealD, רוב הכנסות הכרטיסים של דרכם של המים הגיעו מהקרנות תלת-ממד. מגזין דה ראפ (The Wrap) מדווח כי אלו מהוות כ-1.16 מיליארד דולר מכלל ה-1.928 מיליארד דולר שהסרט הכניס (כלומר כ-61%). המגזין פנה ל-RealD לקבלת תגובה, וסמנכ"ל המכירות והשיווק, שון ספנסר, השיב והביע אופטימיות רבה להתעוררות מחודשת במכירות התלת-ממד לאורך 2023. לדבריו:

"[הסרט] הזכיר לתעשייה כמה מדהים יכול להיראות תלת-ממד ושצופי הקולנוע עדיין נהנים מהפורמט וישלמו עבור חווית תלת-ממד איכותית. בדיוק כמו שעשה אווטאר המקורי כשיצא לאקרנים , הסרט הזה עורר מחדש עניין בפורמט ו-RealD מדברת ללא-הרף עם אולפנים ויוצרי סרטים על הכותרים הקרובים שלהם ועל האפשרויות היצירתיות החדשות שניתן לפתוח ולהציע לצרכנים".

הצלחתו של אווטאר הראשון אמנם נתנה השראה לגל של יצירת סרטים בתלת-ממד בתחילת העשור הקודם, אבל יש הבדל עצום בין סרט ההמשך לקודמו: קמרון משלב את הפורמט בכל שלב ושלב בתהליך יצירת הסרט. לעומת זאת, במקרים רבים אחרים, נהייתה נורמה להוסיף תלת-ממד רק בשלב הפוסט-פרודקשן. זהו הבדל הזה הוא קריטי.

גורם מהותי להצלחת הסרט הוא צאתו בבתי הקולנוע בחו"ל. כך למשל, רק קומץ סרטים הוליוודיים עלו לאקרנים בסין מאז החלה המגיפה, כולל דרכם של המים. הוא הכניס שם כ-223 מיליון דולר עד עתה - סכום מרשים בפני עצמו - אבל ראוי לציין ש-99% מהכרטיסים שנמכרו במדינה הגיעו ממכירות תלת-ממד.


אף על פי כן, אין בכך כדי לומר שהקרנות תלת-ממד מבטיחות הצלחה אוטומטית. בשנה שעברה, דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף פתח עם 187 מיליון דולר בבתי הקולנוע בארה"ב ו-449 מיליון דולר ברחבי העולם, אך אחוזי ההצלחה שלו בתלת-ממד היו נמוכים בהרבה, ועמדו על 9% בצפון אמריקה ו-11% בשאר העולם. ההבדל, כאמור, הוא בתהליך יצירת הסרט ושילוב הטכנולוגיה בהפקה עצמה.


זו הסיבה שקמרון ודיסני עודדו את הקהל לצפות בדרכם של המים על המסך הכי גדול שיש ובתלת-ממד. אולי מפני שהם זוכרים איך זה עבד כל-כך טוב בפעם הראשונה, צופי הקולנוע הקשיבו - ובאמת הלכו.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

bottom of page