top of page

תודה!

מה נסגר עם המיני-סדרה החדשה על קניה וסט בנטפליקס?

בשבועות האחרונים עלתה בנטפליקס מיני-סדרה תיעודית בשלושה חלקים על זמר הראפ המצליח קניה וסט. גם אם מדובר במוזיקיאי מצליח ומשפיע מאוד, ויש שיאמרו אף פורץ דרך, נשאלת השאלה: מי באמת היה צריך דבר כזה?

פרויקט תיעודי חדש וגרנדיוזי אודות קניה וסט עלה בשבועות האחרונים בשלוש פעימות בנטפליקס. האולפנים של מגזין טיים (Time Magazine) אחראיים על ההפקה, וצמד במאי הקליפים קודי סימונס וצ'ייק אוזה - שותפים וותיקים של וסט - הופקדו על מלאכת הבימוי.

שני הבמאים התחילו את הקריירה שלהם בבימוי קליפים לאמנים שונים ובניהם וסט עצמו, פיטבול וכריסטינה אגילרה. בהמשך הם התקדמו לסרטים דוקומנטריים, ובחודש האחרון הם הציגו לעולם את הפרויקט הכי שאפתני שלהם. השניים תיעדו את חייו של וסט במשך 22 שנים ואספו 330 שעות צילום - אותן הפכו לשלושה סרטים תיעודיים באורך מלא הנקראים Jeen-Yuhs - קניה וסט: טרילוגיה.


תוכן שלושת הסרטים - המגיעים יחדיו למשך זמן של יותר מ-4.5 שעות - כולל בין השאר את קריירת המוזיקה של וסט, קריירת האופנה, מותה של אמו, והקמפיין הכושל שלו לנשיאות ארה"ב בשנת 2020.

מתוך "Jeen-Yuhs - קניה וסט: טרילוגיה" | באדיבות Netflix
מתוך "Jeen-Yuhs - קניה וסט: טרילוגיה" | באדיבות Netflix

העבודה על חומרי הגלם והפיכתם לסרט נמשכה כשלוש שנים והגרסה הראשונית עמדה על 8 שעות. צמד הבמאים החליט לפצל את הפרויקט לשלושה חלקים באורך של שעתיים כל אחד, ולאחר שנחתם הסכם ההפצה עם נטפליקס - אורך כל אחד מהחלקים כבר קוצץ לשעה וחצי. שלושת הסרטים נקראים חזון, מטרה, והתעוררות (Vision, Purpose, Awakening) - והחלק הראשון אף הוקרן בחודש שעבר בפסטיבל הסרטים סאנדנס.


אין ספק, ניצב לפנינו פרויקט תמוה. שני אנשים עם שיגעון גדלות מוזר מצלמים איש מוכשר ומצליח מאוד, שנחשב בעיני רבים לאחד האמנים הגדולים בתחומו, אך גם נרקיסיסט ותמהוני בלשון המעטה. כך למשל, בראיון בשנת 2008 למגזין The Fader אמר וסט על עצמו: "אני כלי, ואלוהים בחר בי כדי להיות הקול והמגשר", ביולי 2020 הוא הוביל קמפיין התמודדות לנשיאות ארצות הברית כנגד ג'ו ביידן ודונאלד טראמפ, ואי-אפשר לשכוח שבסוף שנת 2021 שינה את שמו באופן חוקי ל-"יה" (כמו אלוהים), ו-ויתר על שמו האמצעי ועל שם משפחתו.


כשנשאל לגבי השם אמר: "אני מאמין ש-'יה' היא המילה הכי נפוצה בברית החדשה. משמעותה בתנ''ך היא 'אתם', אז אני אתם, אני אנחנו, זה אנחנו. זה השתנה מקניה, שמשמעותו האחד והיחיד, לפשוט 'יה'".

מתוך "Jeen-Yuhs - קניה וסט: טרילוגיה" | באדיבות Netflix
מתוך "Jeen-Yuhs - קניה וסט: טרילוגיה" | באדיבות Netflix

דוגמאות אלו מצטרפות לראיון עבור מגזין וראייטי (Variety) בו סיפר הבמאי אוזה על הסרט. "זה לא סרט מוזיקה תיעודי, זה מסע המבוסס על אמונה", לדבריו, "קראנו לפרויקט Jeen-Yuhs [גאון] לא בגלל שאנחנו חושבים שקודי הוא גאון או שקניה הוא גאון באופן ספציפי. אנחנו מאמינים ברעיון לפיו בכולם יש גאון חבוי בתוכם. אנחנו אומרים שזה מסע מבוסס אמונה, כי אנחנו באמת מאמינים שאלוהים זרע את הגאונות הזאת בתוכנו".


לאחר מכן, גם החצי השני בצמד הבמאים, סימונס, הוסיף כי הם מעדיפים לא להתייחס לפרויקט כסרט תיעודי אלא פשוט כסרט. "זה קולנוע אמת (Cinéma Vérité), זה כמעט כאילו אלוהים כתב את הסיפור הזה". עבור מי שלא מכירים את הביטוי, מדובר בסגנון סרטים תיעודיים שמשלב אלתור ושימוש במצלמה כדי לחשוף את האמת וכדי להדגיש נושאים חבויים, על מנת להראות את האמת בצורה כמה שיותר אובייקטיבית. קודי וסימונס אומרים שהם לא ניסו ליצור פרסומת לווסט, ושהסרט נוצר מנקודת מבט לא משוחדת, אלא נועד כדי להראות את מערכת היחסים בין וסט לסימונס מבלי להכווין.

מתוך "Jeen-Yuhs - קניה וסט: טרילוגיה" | באדיבות Netflix
מתוך "Jeen-Yuhs - קניה וסט: טרילוגיה" | באדיבות Netflix

אז מה היה לנו כאן? אמן מוכשר מאוד שסובל ממספר הפרעות נפשיות, משווה את עצמו לישו ולאלוהים, רץ משום מה לנשיאות, ומשנה את שמו ל-"יה" כי הוא חושב שהוא כבר לא אינדיבידואל, אלא כולם. שני במאים שחושבים גם הם שאלוהים מדבר דרכם, ושהם גאוני בימוי וקולנוע, ובסוף קיבלנו טרילוגיה תיעודית שלא בטוח שמישהו ביקש.

אני מניח שהמיני-סדרה הזו כמעט ולא תשנה את דעתם של אנשים לגבי וסט. מעריציו ייהנו ויהללו אותה (כמו כל קבוצת מעריצים אחרת), שונאיו לא יטרחו לצפות, וחלק קטן מהאנשים שלא יודעים הרבה על האמן אולי יתנו צ'אנס, יתחילו להאזין למוזיקה שלו ולא הרבה מעבר. לפיכך נשאלת השאלה, מי היה צריך את זה? למה הפרויקט הזה לא שווק לקהל המעריצים של וסט בלבד כמו שאמנים אחרים עושים? וסט הוא אולי מוזיקאי מצליח ומשפיע מאוד, יש שיאמרו אף פורץ דרך, אבל טרילוגיית סרטים שכזו עליו? נו באמת.

 


bottom of page