top of page

תודה!

"להמציא את אנה" - ביקורת טלוויזיה: על ראש הגנב נוצץ הכובע

עודכן: 1 ביולי 2023

"הסיפור הזה אמיתי לחלוטין, חוץ מהחלקים שהם מומצאים לגמרי", כך מכריז המשפט שמופיע בתחילת כל פרק של "להמציא את אנה", קריצה למקרה האמיתי וההזוי עליו הסדרה מבוססת. על איכות הסדרה ניתן לערער, אבל את הסיפור במרכזה חייבים להכיר.

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


אנה דלבי הכירה את כל האנשים הנכונים, בילתה במקומות הכי חמים, ולבשה אך ורק בגדי מעצבים. היא שהתה במלונות היקרים ביותר בניו יורק, שם הרעיפה שטרות של מאה דולר על הצוות כאילו לכסף אין שום משמעות עבורה, ויצאה לחופשות פאר ברחבי אירופה ובמרוקו. כך הצליחה בחורה צעירה, עם רקע לא ממש מרשים, לגרום לבני המעמד הגבוה של ניו יורק להאמין שהיא יורשת-עצר מסתורית ששווה מיליונים. החלק היחיד שהיה נכון בכל הסיפור הוא המסתורין, שכן אף אחד מסביבה לא באמת ידע במה עוסקת משפחתה, והאם היא גרמניה או בכלל ממוצא רוסי.

דלבי לא רק הצליחה לרמות את האנשים העשירים, המפורסמים והמשפיעים ביותר. בערמומיותה היא גם ידעה כיצד לתמרן ולהוציא במרמה כספים מבנקים וקרנות השקעות, תכננה להקים מועדון אומנות אקסקלוסיבי, ואפילו גנבה מטוס פרטי - כל זאת לפני שעברה מחצית משנות ה-20 שלה. לבסוף היא כמובן נתפסה, אך לא לפני שגרמה לנזקים של מאות אלפי דולרים, ולמבוכה רבה של הרבה אנשים חזקים. זה הסיפור שעומד מאחורי להמציא את אנה (Inventing Anna), הסדרה החדשה מבית היוצר של שונדה ריימס (יוצרת האנטומיה של גריי וסקנדל ומפיקת ברידג׳רטון).

להמציא את אנה | נטפליקס
החיים הטובים (והמזויפים). ג'וליה גארנר כאנה דלבי מתוך "להמציא את אנה" | באדיבות NETFLIX

כששמעתי לראשונה על הסיפור של דלבי (ששמה האמיתי הוא בכלל אנה סורוקין), הוא הצליח לעורר בי השתאות: כיצד מישהי שאין לה כסף למנת פלאפל, שלא לדבר על ארוחה במסעדת יוקרה בסוהו, הצליחה להונות עשירים שבדרך כלל מריחים מתחזים מקילומטרים? למרבה המזל, פרטי הסיפור המסקרן נחשפו במלואם במאמר בניו יורק מגזין, שהתפרסם מספר חודשים לאחר מעצרה של סורוקין ב-2017. הצלחתה המסחררת של הכתבה הפכה את סורוקין למפורסמת - ועל כן, בעולמנו, ראויה למיני-סדרה משלה בנטפליקס.

עם זאת, במרכז עומדת דווקא עיתונאית בשם ויויאן קנט (אנה קלמסקי, Veep), שעובדת במגזין מנהטן - דמות פיקטיבית המבוססת על כותבת המאמר המקורי, ג'סיקה פרסלר. הכתבת שומעת על המקרה המוזר של אנה דלבי (ג'וליה גארנר, אוזרק) ומחליטה לכתוב עליה כתבה חושפנית, למרות התנגדותם של הממונים עליה. היא הולכת לפגוש את אנה בכלא רייקרס איילנד, ומשכנעת אותה להעניק לה ראיון בלעדי על הצד שלה בסיפור. כמובן, היא לא מסתפקת רק בכך, ורודפת גם אחר האנשים שנפלו בפח של אנה: היא מראיינת את חברותיה הקרובות, קייסי (לאברן קוקס, כתום זה השחור החדש), נף (אלכסיס פלויד) ורייצ'ל (קייטי לווס), את האקס שלה צ'ייס (סאמר אוסמני) ושלל אנשים שהצליחה לרמות.

להמציא את אנה | נטפליקס
איפה כל החברות שלך? מתוך "להמציא את אנה" | באדיבות NETFLIX

ויויאן אמנם בהריון מתקדם (עובדה שהיא מחליטה להתעלם ממנה באלגנטיות), אך היא מתעקשת להמשיך את בעבודתה בכל מחיר כדי לשקם את המוניטין שלה מתקרית עבר שהכתימה אותו (וקרתה גם היא במציאות בניו יורק מגזין). בעזרתם של עמיתיה הוותיקים לעבודה ובתמיכתו של בעלה הסבלני עד מאוד (אנדרס הולם), היא מצליחה לחשוף את פניה האמיתיות של אנה - או לפחות להתקרב לכך. אנה, מצדה, מעוניינת בעיקר בפרסום, ודובקת בגרסתה שמדובר באי-הבנה ושהכסף שלה תקוע אי-שם באירופה.

למרות הזווית האותנטית שעוקבת דווקא אחר העיתונאית, השימוש בדמותה של קנט בתור הציר המרכזי של העלילה דווקא מפספס את הפואנטה - אנחנו כאן בשביל אנה דלבי, ועליה היה צריך להיות הפוקוס העיקרי. במקום, אנו מקבלים שפע של קלישאות מעולם העיתונות, שאין להם באמת מקום בסיפור כזה. כמו-כן, המבט המעמיק הנדרש על האליטה, וכמה חוסר תחכום נדרש לסורוקין כדי להשתלב בקרב חבריה, הוחלף ברוח וצלצולים של מסכים מפוצלים ומוזיקה קצבית.


גם הצלילה לתוך עברה של אנה איננה עמוקה דיה כדי לחשוף מה באמת הביא אותה למקום בו היא נמצאת או את מניעיה האמיתיים. אך החטא הכי גדול של הסדרה, הוא הבחירה התמוהה של הדמויות הראשיות לתמוך בצד של אנה, כאשר אחת מקורבנותיה האמיתיים מתוארת כרודפת-בצע.

להמציא את אנה | נטפליקס
ויויאן את אנה בע"מ. ג'וליה גארנר ואנה קלמסקי מתוך "להמציא את אנה" | באדיבות NETFLIX

פרקי הסדרה ממושכים עד ארוכים מאוד, ונעים בין כשעה עד ל-82 דקות נמתחות ומפרכות. העלילה אולי מתקדמת בקצב, אבל אין ספק שהיה ניתן לקצרה למשהו יותר נסבל. עם זאת, כל דקה בה ג'וליה גארנר מופיעה על המסך היא שוות צפייה, שכן כישורי המשחק יוצאי-הדופן שלה מרתקים. באופן מטריד למדי, היא מצליחה לשקף את דמותה של אנה על שלל צדדיה - התוסס, המרושע, שופע הביטחון, ולפרקים, גם הפגיע. היא דומה לה מאוד גם במראה, במיוחד בתמונות האינסטגרם הזוהרות של אנה שהסדרה משחזרת, שנראות כמעט אחת לאחת כמו המקור. גם אריאן מואייד (יורשים) מספק הופעה מרשימה בגילומו את טוד, עורך הדין המיואש של אנה.

למרות חסרונותיה המתסכלים, להמציא את אנה היא בגדר צפיית חובה מבחינתי, ולו רק כדי להכיר לעומקו את סיפור המרמה מהמרתקים ביותר שעלו לכותרות בשנים האחרונות. ברגע שצולחים את ההתחלה המייגעת ומגיעים לתחילתה של העלילה האמיתית - זו של אנה דלבי, אנה סורוקין, היורשת המזויפת או איך שלא תרצו לקרוא לה - היא גם יכולה להתגלות כממכרת. כך או אחרת, בימים אלו לינה דנהאם (יוצרת הסדרה בנות) עובדת על סדרה נוספת על היורשת-נוכלת עבור HBO. אז אם לא התחברתם לסדרה הנוכחית - בתקווה שהפרויקט של דנהאם אכן ייצא לפועל, נדמה שיש עוד למה לחכות.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.


bottom of page